Miten Korona vaikuttaa vesihuollon toimintaan?

Olemme vesihuollossa korostetun varovaisia Koronan suhteen ja varautuneet poikkeusoloihin. Vesihuolto on yhteiskunnallisesti elintärkeä toiminto, joka on pidettävä kunnossa pandemiasta huolimatta. Suurin huolemme on resurssien riittäminen jos sairastapauksia tulee paljon.

Asiakaspalvelu:

Mittarien vaihtoja tehdään vain aivan pakottavissa tilanteissa ja niissäkin sovitaan turvallinen menettely puhelimitse asiakkaan kanssa. Asentaja on aina varustautunut käsinein ja maskein, eikä muita saa olla läsnä samassa tilassa.

Liittymäsopimukset yms:

Nämä hoidetaan etänä puhelimitse tai sähköpostilla. Monia asioita voidaan myös siirtää parempaan aikaa.

Työntekijät:

Ne, joilla vain suinkin on mahdollista, tekevät etätöitä. Kaikki asennus ja huoltotehtävät ei kuitenkaan etänä toimi, joten ne hoidetaan pienimmällä mahdollisella miehityksellä, yleensä yksin. Kaikki asiointi liikkeissä minimoidaan ja jos on pakko esim. hakea osia niin se tehdään asianmukaisesti suojautuen. Osa työntekijöistä on ”reservissä” eli pitävät lomia siten, että ovat myös valmiina loman keskeyttämiseen tilanteen niin vaatiessa.

Automaatio:

Automaatiota pystytään hoitamaan suurimmalta osin etänä kotoa käsin. Paikalla käynnit tehdään pääosin kotoa käsin.

Liikkuminen:

Työntekijöillä, jotka tekevät etänä tai toimivat kotoa käsin on yhtiön autot kotona, ettei tarvitse varikolla käydä autoa ja työkaluja hakemassa. Päivystäjillähän on näin ollut normaalitilanteessakin.

Eli tarpeen tullen meitä kannattaa ensisijaisesti tavoitella puhelimitse. Koko henkilökunnan puhelinnumerot ovat yhteystiedot osiossa. Toimisto ja muutkin toimipisteet ovat suljettu ulkopuolisilta toistaiseksi. Vettä tulee ja menee kuitenkin kaikesta huolimatta normaalisti.

Ari Haikarainen

Pieksämäen Vesi Oy

0445882575